Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Erityisherkkyys ja hyvinvointi

Mitä hyötyä? - osa 2: Stressinhallintaa

Share |

Maanantai 17.10.2016 klo 17:32 - Elina


Jatkan tässä edellisen kirjoitukseni aiheesta täsmennettynä. Aihehan on siis asiakkaan kysymys siitä, että miksi kannattaa tietää erityisherkkyydestä. Viimeksi tulin tehneeksi sen verran massiivisen paketin, että jokainen kohta erikseen tarvitsisi hiukan lisää avaamista. Joten aloitan kohdasta 1 ja sen purkamisesta ¨osiin¨:

Tieto erityisherkkyydestä lisää itsetuntemusta. Itsetuntemuksen avulla voit puuttua stressaaviin asioihin elämässäsi ja lisätä samalla hyvinvointiasi.

1. Tunnistat ja huomaat asiat, tilanteet, ihmiset ja ympäristöt, jotka kuormittavat.

Useimmat herkkikset väsyvät ympäristöstä aiheutuvasta viriketulvasta enemmän kuin muut. Sitä voi kestää aikansa, mutta väsyminen tapahtuu keskivertoa nopeammin. Tämä voi aiheuttaa hämmennystä ja itsesyytöksiäkin siitä, ettei jaksa olla kuin muut.

Huonovointisuuden sijaan kannattaakin erotella asiat, joista väsyminen johtuu, esim.
- ihmiset: ihmismäärä, haastavat henkilöt, tunneristiriidat, sairas tunneympäristö
- ympäristöt: melu, lämpötila, valot, hajut, sotkuisuus, sairas rakennus (homeet)
- asiat: omalle persoonalle vääränlainen työ (esim. introvertti koko päivän asiakastyössä tai ekstrovertti koko päivän yksin toimistossa), merkityksen puuttuminen (esim. omien arvojen vastaista), huono organisointi ja muut työyhteisön ongelmiin liittyvät seikat.
- oma fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi: pitkällinen kuormitus ja stressi väsyttää. Vasta kun oma olotilasi on tarpeeksi selkeä ja vakaa, oma erottelukyky kasvaa huomaamaan korjattavat asiat ja mahdolliset toimenpiteet. Myös fyysinen terveydentila vaikuttaa ajattelun ja tunne-elämän hyvinvointiin ja selkeyteen. Liikunta, ruokavalio ja vitamiinit on tärkeää laittaa kuntoon oman jaksamisen vuoksi! Liian usein huonovointisuutta pidetään vain tunne-elämän ongelmana, kun ihminen on kuitenkin lopulta kokonaisvaltainen paketti.

2. Mitä aiemmin huomaat stressireaktion syntymisen, sitä pienemmillä keinoilla opit säätelemään tai ennaltaehkäisemään ylivireystilan syntymistä.

- Stressin syntymisen voit huomata omista yksilöllisistä merkeistäsi. Usein se on sykkeen kohoamista, hermostuneisuutta, kiukkuisuutta, kiristyksen tuntua palleassa, hämmennystä, uupumisen tunnetta, tai korviin alkaa sattua jne. Jotkut saavat myös voimakkaampia reaktioita, jopa paniikkioireita.
- Kun opit kuuntelemaan omaa vireystilaasi, huomaat minkälaisia rytmejä se noudattaa: esimerkiksi, mikä on oma rytmisi päivän mittaan? – Oletko tehokkaimmillasi aamulla, päivällä vai illalla? Onko sinulle tehokkuus- tai lamautumispiikkejä? Mikä näistä liittyy vuorokaudenaikaan, mikä kuormitukseen ja mikä vaikkapa ravinnonsaantiin, veden juomiseen tai taukoihin (tai niiden puutteeseen)?
- Tämän jälkeen voit miettiä, onko siedätys mahdollista. Kasvaako jaksamisesi, jos käytät hyväksesi tehokkaimman aikasi tai muistat pitää taukoja tekemisessä? Voitko käyttää kuulosuojaimia meluisissa paikoissa? Tai voitko olla paikalla lyhyemmän aikaa (jonka voit testata ja määritellä vaikka etukäteen) mutta silti mukana (esim. sosiaalisissa riennoissa)?

3. Voit löytää uusia tapoja toipua ylivireystilasta

- Kannattaa tutkiskella sitä, mitkä asiat saavat sinut voimaantumaan tilanteissa joissa koet ylikuormittuvasi päivän mittaan. Tarvitsetko hetken yksinoloa ruokatunnilla tai töiden jälkeen? Saatko voimaa luonnosta tai muistitko syödä hyvin?
- Monille herkille hermostoa rauhoittava lempeä ja hidas liikunta, kuten vaikkapa jooga, shindo tai tai chi lataa ¨patterit¨ja rauhoittaa hyville yöunille vauhdikkaankin päivän jälkeen. Myös erilaisista keskittymis- ja mindfulnessharjoituksista tai rentouttavasta musiikista voi olla paljon apua.

3. Tutki itseäsi ja omaa elämääsi: Mistä saat voimaa, iloa ja jaksamista?

- Kun elät omien arvojesi mukaista elämää, sisäiset ristiriidat eivät kuluta voimavarojasi. – Päinvastoin: saat energiaa ja mielihyvää siitä että olet rehellinen itsellesi.
- Kannattaa myös kuulostella, onko sinulla sellainen harrastus tai innostuksen kohde joka vaatii keskittymistä, mutta jonka jälkeen ¨pursuat energiaa¨. Tämä on varma merkki siitä, että teet itsellesi merkityksellistä asiaa.

Tässä tuli muutamia näkökulmia koskien herkän hyvinvointia.
Seuraavalla kerralla syvennyn pitemmälle herkkyys ja itseluottamus -teemaan.

Muistathan, että voit myös opetella sanomaan ystävällisesti mutta lempeästi EI, kun tiedät omat rajasi. Samalla sanot itsellesi ja omalle, hyvälle elämällesi KYLLÄ!

Voimaterveisin,

Elina

Avainsanat: erityisherkkä, erityisherkkyys, stressi, stressinhallinta, hyvinvointi


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini